sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

Nina Frantsin treenit sporttikoirahallilla

Lauantaina meillä oli Sashan kanssa Nina Frantsin valmennus sporttikoirahallilla. Koirakoita oli meidän lisäksi vain yksi kakkosluokassa kilpaileva borderterrieri. Aloitimme keppitreenillä jossa oli putki-kepit-este ja sitten putket takaisin. Kepit tuli siten niin että ohjaaja on molemmilla puolilla. Kun minä olen oikealla puolella kepit menee joteenkin mutta toiselta puolelta ei. Kommentit oli että minä teen kepit Sashan puolesta kun näytän niin vahvasti kädellä ja niin teenkin. Hassu juttu siinä onkin se että Sasha menee kyllä myös kun minulla on käsi selän takana... Halusin vaan varmistaa vähäsen :D Sashalla on vähän erikoinen rytmi kun se pujoittelee, see pomppii kovasti ja yrittää koko ajan pitää katsekontakti minussa. Yritettiin saada pujoittelu itsenäisemmäksi sillä että apu-ohjaaja palkkaa aina lopussa ja tämä tulee varmaan auttamaan paljon. Nyt pitää vaan treenata kovasti keppejä ja myös "väärältä" puolelta. Sen jälkeen teimme radan jossa oli 20 estettä. Treenasimme sillä muun muuassa persjättöä ja koiran "keilausta" esteen takaa. Sasha meni hyvin ja vauhtia riitti. Yritettiin myös ratkoa varaslähtöongelmat. Niille sain vihjeeksi sen että on turhaa kävellä poispäin täysillä käsimerkeillä hoeten "vänta, väänta, vänta, vänta...". Koiran pitää oppia että kun sen kerran sanoo niin se tottelee. On myös tärkeä treenata sitä että koira ehdollistaa sen että saa lähteä vasta sitten kun niin sanon. Siis aina ensin käsky, sitten vasta alan juoksemaan. Nina sanoi että Sasha lukee minua hyvin, minun pitää koko ajan katsoa häntä koska hän helposti lähtee sinne minne katson. Hän myös korosti käskyjen antamisen ajankohdan tärkeyden, rintamasuunnan tärkeyden sekä jalkojen asenton tärkeyden. Olen aina luullut että tärkein on kädet sekä ääni mutta niin ei todellakaan ole! Sain myös kuulla että ohjaan kädet liian koholla, kun Sasha menee väärälle esteelle niin vika on melkein aina minun. Jos este on lähellä niin pieni merkki käsivarrella riittä koska muutoin Sasha on kentän toisella puolella kun se kuulemma irtoaa niin hyvin :D Nina sanoi että tästä lähtien en saa enää nostaa käsiä yli vyötärön korkeuden. Nina myös muistutti minua siitä että minun on pakko olla erittäin rauhallinen radalla Sashan kanssa. Radalle mahtuu vain yksi hysteerinen ja se on meistä kyllä toi puudeli. Opin myös paljon paljon muuta mutta en valitettavasti jaksa nyt kirjoittaa enemmän. Treenit oli kyllä aivan mahtavat. Nina myös suositteli että menisimme virallisiin kisoihin yrittämään, luulen että meidän kisadebyytti tulee olemaan ehkä 15.5 kirkkonumella! Pitää vaan vähän sitä vielä harkita :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti